Jonge kinderen aanmoedigen
Van de experts van Studio Belize® - Ontwerpstudio voor kinderproducten:
RICKI RACKA®
Pikler driehoek met glijbaan
Inhoud
- Hoe beweging de taalontwikkeling van kinderen beïnvloedt
- Waarom beweging een positieve invloed heeft op de ontwikkeling van kinderen
- Gebrek aan beweging en de gevolgen voor de ontwikkeling van kinderen
- Hoe een Pikler-driehoek spelenderwijs beweging bij kinderen bevordert
- Conclusie
1. Hoe beweging de taalontwikkeling van kinderen beïnvloedt
Volgens informatie van het Duitse Jeugdinstituut beïnvloedt beweging zowel het taalverwervingsproces van jonge kinderen als de ontwikkeling van mentale, emotionele en sociale vaardigheden. Daarom kan worden gezegd dat de koers voor het succes van de ontwikkeling van kinderen al heel vroeg wordt uitgezet en dat beweging zeker deel moet uitmaken van de ontwikkeling van een kind.
Baby's gebruiken bijvoorbeeld hun zintuigen om hun omgeving waar te nemen, verwerken wat ze ervaren en vertalen dit in een bewegingsactie. Ze trappen met hun armen en benen. Op deze manier stimuleert beweging zenuwcentra en bouwt nieuwe zenuwverbindingen op. Dit proces vormt de basis voor de mentale ontwikkeling van baby's en peuters. Op de lange termijn is het ook de basis voor abstracte of symbolische denkprocessen, die ook verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van taal.
Als baby's of peuters deze beweging bijvoorbeeld missen, kan juist de beschreven ontwikkeling van cognitieve vaardigheden en taal langzamer of inefficiënter verlopen. Volgens Renate Zimmer, een bekende Duitse pedagoog, is het niet voor niets dat perceptie en beweging de basis zijn van alle ontwikkeling.
2. Waarom beweging een positieve invloed heeft op de ontwikkeling van kinderen
Volgens Dr. Klaus Balster, die de Orde van Verdienste van de Bondsrepubliek Duitsland kreeg voor zijn inzet voor kinderen, beweging en sport, leidt beweging bij kinderen vooral tot veelzijdige sensomotorische ervaringen. Door te bewegen ervaren kinderen hun eigen lichaam en hun motoriek in verschillende situaties. De hersenen en zenuwcentra van het kind worden door deze ervaringen gestimuleerd en aangemoedigd om zich te ontwikkelen. Volgens Dr. Balster is het gevoel van prestatie dat door beweging wordt geïnitieerd ook erg belangrijk voor kinderen. Dit gevoel van prestatie vergroot het zelfvertrouwen van het kind en bevordert het plezier in bewegen, wat op zijn beurt meer beweging stimuleert en zo de ontwikkeling nog beter bevordert.
3. gebrek aan beweging en de gevolgen voor de ontwikkeling van kinderen
Gebrek aan beweging daarentegen kan de ontwikkeling van baby's en peuters verstoren en het gedrag van het kind op latere leeftijd negatief beïnvloeden. Een gebrek aan beweging uit zich bij jonge kinderen vaak door algemene tekortkomingen in de waarneming, verkrampte of onhandige handelingen, evenwichtsproblemen, te trage reacties, onbeweeglijkheid, spierzwakte, vroegtijdige vermoeidheid tijdens lichamelijke activiteiten, het niet kunnen vangen van ballen (in de babytijd) of zelfs het slaan van ballen met knuppels (in de kindertijd). Het gebrek aan beweging uit zich echter niet alleen fysiek, maar ook psychologisch. Op een bepaald moment raken kinderen zo gefrustreerd door hun gebrek aan lichaamsbeweging dat ze hun interesse in lichaamsbeweging verliezen.
Het gedrag in latere fasen van het leven van een kind kan op heel verschillende manieren worden beïnvloed of verstoord door een gebrek aan lichaamsbeweging. Onoplettendheid, lusteloosheid, leerproblemen, gebrek aan plezier in intermenselijke contacten, overmatige angst, overactiviteit of verhoogde agressie kunnen het gevolg zijn van een gebrek aan lichaamsbeweging.
Om de ontwikkeling van het eigen kind door beweging positief te bevorderen, is het daarom aan te raden om er al vroeg voor te zorgen dat kleine kinderen veel bewegen en ook plezier in bewegen ontwikkelen.
Het principe waar ouders zich bewust van moeten zijn om de bewegingsontwikkeling van hun kind te bevorderen komt van Emmi Pikler, de uitvinder van de Pikler Driehoek:
"Het is essentieel dat het kind zoveel mogelijk dingen zelf ontdekt. Als we hem helpen om alle opdrachten op te lossen, ontnemen we hem juist datgene wat het belangrijkst is voor zijn mentale ontwikkeling. Een kind dat iets bereikt door zelfstandig te experimenteren, verwerft een heel ander soort kennis dan een kind dat de oplossing kant-en-klaar aangeboden krijgt." - Emmi Pikler
4. Hoe een Pikler-driehoek spelenderwijs de beweging van kinderen bevordert
Het is onze verantwoordelijkheid als ouders om onze kinderen een omgeving te bieden waarin ze hun eigen onafhankelijke ervaringen kunnen opdoen en zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. In het stressvolle leven van alledag is dit echter een uitdaging. Om je kinderen precies deze ontwikkelingsomgeving te bieden, adviseren wij de aanschaf van een Pikler Triangle, ook wel klimdriehoek genoemd. Dit actieve speeltoestel helpt kinderen tussen de 8 maanden en 7 jaar spelenderwijs hun motorische en cognitieve vaardigheden te ontwikkelen. En met veel plezier.
RICKI RACKA®
Klimdriehoek met glijbaan
Het nodigt peuters uit om op te staan of zichzelf op te trekken en is perfect voor de kleintjes om te leren hoe ze veilig zelfstandig kunnen staan. Op de glijbaan, die eerst aan een van de laagste treden wordt vastgehaakt, beginnen peuters te kruipen en uiteindelijk de eerste hellingen van hun leven te beklimmen. Ze versterken hun spieren en worden steeds moediger in het gebruik van de klimdriehoek. Later, tussen de leeftijd van één en twee jaar, beginnen peuters de sporten op te klimmen, eerst heel langzaam en voorzichtig, later sneller en veiliger. Dit traint de interactie tussen de twee hersenhelften en bevordert de oog-hand-voetcoördinatie.
Hun blijdschap als ze helemaal alleen een sport hebben beklommen is niet alleen een geweldig gevoel van prestatie voor de kinderen, maar doet ook het hart van onze ouders sneller kloppen van trots.
Tussen de leeftijd van 3 en 4 jaar klimmen de kinderen over de klimdriehoek en worden de klimspelletjes wilder en sneller. Door de nu getrainde oog-hand-voetcoördinatie hebben de kinderen de klimuitdaging steeds sneller onder de knie. De glijplank en de klimladder van de Pikler Triangle zorgen voor meer plezier en uitdaging. De kinderen glijden, klimmen, laten speelgoedauto's van de glijbaan rijden of ze kruipen in een mum van tijd onder de klimdriehoek door, die ook heerlijk als kruiptunnel gebruikt kan worden.
Tussen de 5 en 7 jaar is de Pikler Driehoek niet alleen gebruikt om te klimmen, maar ook voor fantasiespel. Hij wordt bereden als een paard of wordt het roer van een piratenschip. Vaak wordt de ruimte onder de klimdriehoek ook een paardenstal of een teddyberenhol. Gewoonweg prachtig.
De Pikler Driehoek met zijn ontelbare speelmogelijkheden is prachtig en pedagogisch waardevol speelgoed waar kinderen lang mee zullen spelen.
5. Conclusie
Jullie kennen allemaal het gezegde: "De appel valt niet ver van de boom", en het is waar. Wij als ouders zijn rolmodellen. We moeten onze kinderen de best mogelijke omgeving bieden voor hun ontwikkeling en een evenwichtige actieve levensstijl voor hen modelleren. Het is belangrijk om hier al vanaf de baby- of peuterleeftijd mee te beginnen, zodat onze kleine schatjes de beste ontwikkelingskansen hebben op de lange termijn.